Jdi na obsah Jdi na menu
 


Invader A-26

Stavebnice modelu A-26 Invader

(Fa RIPMAX) 

Listopad 2017 .... letadlo má cca 11 letů, upravil jsem tuhost pružin v podvozkových nohách. Původní byly hodně tuhé, prakticky při pojezdu netlumily nerovnosti. Vyměněno za slaší, ale zatím jsem to v polních podmínkách nevyzkoušel ... počasí nepřeje.

Motorové kryty jsou již také dodělány ... už jen líta a lítat:-)

 

Září 2017 ... je to zase vcelku, "třetí" zálet A 26 byl úspěšný.Tentokrát to bylo už modelaření, ale zdá se, že se to povedlo. S mojí třetí verzí jsem provedl několik vzletů a přistání a po dotrimování je to OK.  Doplnil jsem hlídáním stavu baterii na obou motorech (JETI MUI 75), abych měl pocit klidu.

Baterie jsou nově umístěny v trupu (v kabině), vyměnitelné a s větší kapacitou (5 500 mAh).

Už jen chybí dodělat motorové kryty ... dotmelit, nastříkat ...... a nerozbít:-)

 

leden 2017 ... oživuji trosky dvou stavebnic a snažím se je dát dohromady tak, aby to zase letělo.... vypadá to, že je to opravitelné a snad to půjde. Trup je skoro sestaven ze dvou půlek, ale křídla jsou na tom malinko hůř.... zatahovací podvozky, motory, régly a část serv zůstaly a jsou snad funkční.

Docela se na to těším :-)

imag0126.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Základní parametry :

Rozpětí zhruba 2,4 m, délka 1,7 m,

Hmotnost 8,2 kg, plošné zatížení někde kolem 130 g/dm2

Pohon

původně : 2x elmot Turnigy 50-55 600 Kv, regulátory 2x Turnigy 80 A, 2x baterie 5S1P 4 000 mAh, vrtule APC E 14/7

nově :2x AXI 4120/18, 2x JETI Spin 75 Opto, 2x baterie  5S1P 4 000 mAh, vrtule APC E 14/10

Ovládané prvky : K, V, S, M, Kl, Podvozek ... 8 digi serv + 2 regly :-)

RC HITEC AURORA 9, RX OPTIMA 9, palubní napětí 7,4 V (2s3P 2100 mAh), serva napájena na přímo bez BEC, vše HITEC v provedení HV (7,4 V)

 

 Zálet modelu na letišti Točná ... září 2011

 

Několik fotek je ve fotoalbu  Fotky velkého Invadera jsou např. tady

 

Zálet

V sobotu byl proveden zálet Invadera na Točné, tak trochu neplánovaně, protože původně jsem chtěl jen vyzkoušet pojíždění. Ale kolegové hecovali a hecovali, až jsem to nevydržel. Počasí bylo vynikající tak co to nezkusit :-).

Měl jsem obavy ze startu, ale zejména z přistání ... jakou budu potřebovat rychlost, ubrzdím to .. a pod. Ve skutečnosti na vzlet stačilo tak 20 m, a přistání nebylo o moc delší. Ve vzduchu je snad i nezáludný, ale první lety jsou vždy opatrné, žádné řádění. Je to už kus letadla, takže to vyžaduje větší letový prostor  a opatrnost. První přistání ... strach, děs, ale opak byl pravdou, sednul krásně, jako do peřin. Drhé pak už bylo horší, nevysunula se přední noha a po dosednutí trošku drhnul čumákem :-). Utrhly se kryty přední šachtyv pantech, ale jinak nic. Nevím, jestli se to někde seklo nebo bylo málo vzduchu ... to musím ještě odzkoušet.

 

Závěrem k záletu : radost, úleva a jako odměna byl dobrý steak a plznička :-). Zasloužil jsem si to ... :-)

 Stavbu a další postřehy doplním později ... nestíhám.

 

Další lety

20.9.2011

Několik dalších letů bylo doprovázeno opakovanými problémy s vysouváním podvozku v pravé gondole - podvozek se prostě ve vzduchu nevysunul, po nouzovce na břicho chodí vše v jakékoliv poloze bez problémů. Příčinu jsem zatím nenašel :-(. Po cca 5 přistáních na břicho jen opakovaně lepím utržené kryty šachet a už mě to nebaví. Jiné šrámy naštěstí nejsou (krom lehce odřeného laku.

 

 Na akci v Sedlci u Prahy

Zásadní závadu jsem prožil při posledním letu, kdy se (naštěstí ve výšce) zadřel a zastavil levý elektromotor. Nastal boj, všechny páčky do opačné zatáčky a po několika zoufalých kruzích jsem se rozloučil s letadlem. Pravou příčinu jsem při letu nevěděl - seklé křidélko nebo motor nebo co ... ? Rozhodl jsem se s tím řízeně praštit (bylo to na modelářském dnu - plno lidí), ale po stažení plynu se to stabilizovalo a s použitím klapek na max výchylku to ladně sedlo doprostřed plochy - jen opět utržený kryt podvozku - ten opět nešel vytáhnout. Ponaučení z toho plynoucí - větší čínské motory už asi NE. Je rozhodnuto, budou tam AXI 4120/18. Původně tam byly Turnigy 50-55 600Kv. Ještě zvažuji i nové regly od JETI (nyní Turnigy 80 A), ale celkově je to dost peněz ....

 

Přestože to má zatím mouchy, létá krásně, přistání jsou měkká (jen kdyby šlo použít i kola :-) ), ve vzduchu vypadá docela impozantně. Až dořeším technické nedostatky, myslím si, že to bude prima éro.

1.11. 2011

Po delší odmlce doplňuji osudy A26 :

Na Modell hobby jsem pořídil dva nové Axíky (4120/18), včetně dvou JETI reglů (JETI SPIN 75 Opto) a spěchal to vše odzkoušet na letiště. Ještě jsem musel nastavit jiné časování reglů a vše chodilo pohodově. nechtělo se mi do vzduchu, protože jsem nebyl ideálně naladěn, ale kolegové "naléhali" a já podlehl....

Start normální, přestože tah motorů byl menší (Axíky mají menší ot/volt), ale letělo to. První okruh, pokus o zatažení podvozku jiným přepínačem - naštěstí nebyla přiřazena žádná funkce - takže se nic nestalo a nad lesem jsem se podíval na vysílač ... osudová chyba ... při pohledu zpět na letadlo jsem byl mírně v šoku, letělo po křídle dolů, do lesa ... zkrat a opačná reakce křidélek a bylo hotovo. Pád do lesa, rána jako z děla, praskání větví a ... ticho.

Letadlo jsme našli na zemi, na podvozku ... přikryté silnou přeraženou větví. Levé křídlo jsem nenašel vůbec, z pravého jen části, trup rozlámán u ocasu, gondoly také rozlámané, centroplán proražen .... ale elektronika, motory, vrtule, régly a podvozek bez poškození. Vše funkční a celé :-). Prostě jsem to sundal na blbost ... i to se stane a nemá smysl si nalhávat, že za to nemohu.

V současné době mám doma novou stavebnici toho samého a až přijde chuť, tak začnu osazovat nové éro, aby bylo na jaro připravené na další pokusy .... Snad to bude už rychlejší, vím, co a jak udělat, možná i lépe ... Už mám i jiné vrtule APCe 14/10 ... ale pomůže to rukám a hlavě ??? :-)

Fotky jsem nedělal, na špatné je třeba zapomenout :-)

 

30.12. 2011

Vrak byl definitivně odstrojen, oddělena směrovka a výškovka od trupu, po podrobné kontrole se potvrdilo, že je veškerá elektronika i díly podvozku OK, motorové gondoly půjdou opravit, takže se snad zjednodušší a urychlí sestavování nového éra. Právě úprava ze spalovacího pohonu na elektro mi zabrala asi nejvíc času .-). Už pomalu začínám mít i chuť znovu stavět ... ale začnu až v roce 2012.

 Jaro 2012

Tak již delší dobu dávám dohromady novou stavebnici Invadera, jde mi to pomalu, ale přeci. Takže v brzké době podám zprávu o stavu a připravenosti k letu .... doufám:-)

Červen 2012

Invader sestaven, připraven, po nezbytném ověření funkcí na zemi byl proveden úspěšný zálet - viz video, sice horší kvality, ale dokumentačně to vyhovuje.

Co je na modelu nového? Vcelku nic zásadního oproti předchozímu, snad jen jiná povrchová úprava, kde jsem celý model přestříkal matnou černou barvou Duplicolor (tuším 9005 Pure Black) a naznačil jsem na křídla, VOP a SOP plátování. Původní černý lesklýa  hladký povrch se mi nelíbil. Jaký byl ve skutečnosti jsem nezjistil, fotky vystavených originálů naznačují lesklý povrch, ale to mohlo být jen nablýskané v muzeu. na první pohled to takto vypadá lépe:-)

Další změnou jsou vrtule APC E 14x10, s nimiž je tah vyhovující a motory AXI 4120/18 a bateriemi 5S1P LiPol je odběr při max. otáčkách cca 8 600/min pod 50 A. Rozdíl otáček mezi motory je do 200/min, což je v normě.

Model mi při startu hodně vybočuje doprava, musím ještě seřídit podvozek, ale vzlétnout se dá. Zálet byl proveden na letišti Točná Praha, první let jsem musel dotrimovat křidélka a výškovku, další dva lety doposud uskutečněné byly už relativně pohodové, přestože nervozita byla veliká. Model je v letu stabilní, v zatáčkách má tendenci klopit po křídle, ale jde o to si jen zvyknout. Lety na půl plynu jsou realistické, model je poměrně rychlý, ale ani ve skutečnosti to nebyl žádný "slimák". Na přistání vysunuji klapky na plno, cca 60°, klesání je strmé, ale po podrovnání přistává hladce i na nerovném terénu.

V dohledné době bude vybaven telemetrií HITEC pro  sledování stavu pohonných baterií. Přípravu mám již udělanou, jen to "osadit" ústřednou a čidly.

Závěrem: zatím spokojenost:-)

 

 

Už je z něj jen halda trosek:-(. Létal skvěle, jen mi pravděpodobně došla v levém motoru baterka a vypnul regulátor.