Jdi na obsah Jdi na menu
 


Glastar

Glastar

Nové ...   

glastar1.jpg

 

 

 

 

 

 

sportovní letadlo kategorie Experimental, výrobce skutečného letadla je  Glasair. Skutečné letadlo vlastní pan Robert Roy z Kanady, kterého se mi podařilo zkontaktovat a poskytl mi několik fotek, doplňujících informace o skutečném provedení některých detailů.

Popis modelu

Jedná se o celokompozitovou stavebnici z produkce firmy PCHmodely s rozpětím 2 990 mm a délkou 1880 mm (dle výrobce).

Hmotnost na kolech je u mého modelu 10 kg, na plovácích 12,8 kg. Pohon obstarává elektromotor AXI 5345/16 HD   s regulátorem JETI Spin Pro opto 99 a 10S1P LiPoly 5800 mAh.

Použitá vrtule je APC E 22x11", která dává v této konfiguraci tah cca 10 kg při proudech kolem 42 A na zemi. Vrtule 22x10" byla nedostačující.

Napájení palubního napětí zajišťuje MaxBec2 od Jeti, 2 x 2S1P LiPoly 1 800 mAh. Letadlo jeosazeno celkem 11servy ... 10x  HITEC digitální HS 5645, tah cca 12 kg/cm/6V, 1x HITEC nízké HS 77BB na vytahování ploutviček. Rozložení serv je následující:

  • křidélka 2x
  • klapky 4x (vše na dva kanály)
  • výškovka 2x (vše na jeden kanál)
  • směrovka 1x
  • řízení kormidel 1x
  • vytahování kormidel 1x

Model je řízen TX HITEC Aurora 9, RX 9 kanálů.

Nově RC sestava TX JETI DS 16, RX JETI Duplex R 12 EPC EX

Model má osazeny gyra na křidélkách od firmy ACT Europe a na výškovce od ??? jsem zapoměl

 

Zálet

Zálet na kolech proběhl v červnu 2013, bez problémů, ale hlavním určením tohoto mého modelu je létání na vodě.

Fotky z prvních letů na kolech

 

Polomaketa letadla Glastar se konečně dočkala záletu na plovácích. Stalo se tak 18.8.2013 na Selibovském rybníku a dopadlo to výborně, vzlety a přistání bez problémů, po dovážení plováků se let zklidnil a model vypadá a létá realisticky.

Plováky rovněž dodal výrobce, vzpěry, nastavení a ostatní drobnosti jsou mým dílem, okoukané od jiných a částečně pořízené od HVP Modell.

Přes zimu 2014 doplněny sedadla, vytahování ploutviček, vyrobeny nová střešní okna s osazením "zevnitř". Původní nedržely a za letu se odtrhávaly.

Několik fotek z prvních pojíždění a letů na plovácích je ve fotoalbu a fotoalbu- soutěžích.

 

Edit 5/2014

Dle mých dosavadních zkušeností jsou baterie LiPol Zippy 5800 naprosto na dvě věci. Přestože jim věnuji péči, nabíjím s balancérem, srovnávám články a cykluji, tak rychle odcházejí. Stoupá vnitřní odpor a články jsou velmi nevyrovnané. Kapacita opovážlivě klesá. Mám objednány Hyperion 5S 5400 mAh, 35 C  ... uvidíme.

Edit 9/2014

Tak jsem koupil Hyperion 5 400 mAh, 2 x 5S1P, což by měly být jedny z těch lepších .... ale hned jsem jeden pack reklamoval (jeden článek byl evidentně KO .. reklamace uznána) a po několika měsících dorazil nový pack.... Nemohu říct, že by v Omnitronu nebyli ochotní, ale zákonné lhůty hrubě nedodržují ... příště už raději NE. Provozně jsou zatím dobré, ale využil jsem jich až na konci sezony.

Mezitím Zippy LiPoly totálně odešly ...

Model se také dočkal jiné vrtule, která je vhodnější a maketovější, jedná se o 3list 21x12 od Fiala Propellers. Jde o vrtuli vyráběnou na zakázku s tenčím středen, s listy do "špičky".

 

Edit 2/2015 ...

Zaujaly mne LiLon od Jeti model, tak jsem si nechal udělat 2 packy 5S3P,     7 800 mAh, kde je pouze proudové omezení max 60 A, což by v mém případě neměl být problém. Překvapivě je celková hmotnost nižší o cca 60 gramů, než Hyperiony 5 400 mAh. Praxe ukáže jejich vhodnost.

Další významnou neviditelnou změnou je nová sestava Tx - Rx. Pořídil jsem si JETI Duplex DS 16 s přijímačem R12. Je to super, ale toho programování ... těch večerů ... :-). Pro klidnější létání jsem doplnil i měření elektrických veličin, tedy MUI 75.

Rovněž jsem nahradil světelný modul od Conrada (dost velikej "šit") za modul od Night Fly .. NF-3E. Osazeno přistávací světlo v trupu, poziční a záblesková světla na křídlech.

 

Na tomto modelu jsem se definitivně vyškolil, že nejsem tak bohatý, abych kupoval levné věci ... prakticky vše "levné" odešlo a musel jsem to řešit něčím jiným...

Pilot

 

Galstar ožil pilotem od p. Pavláska, tak to snad začne lítat lépe, když to bude řídit pan Pilot:-).

(Ten pán v modré mikině)

 

 

Už zbývá jen opravit plováky, dodělat nový chladič oleje (nasavrk), světlomet, světla na křídlech, odzkoušet a znovu se s tím naučit lítatyes

 

Edit 5/2015 ...

Vše je dokončeno, i pilot už sedí v kabině, letadlo by mělo být připraveno na vzlet na plovácích, ty jsou již opraveny, byly popraskané i vnitřní výztuhy ... přístup jako k penězům, ale snad se to povedlo a bude to držet.

 

Edit 1/2016 ...

Pohonné zdroje JETI LiLon 2x 5S3P,  7 800 mAh se v provozu bohužel neosvědčily, přes všechny přednosti, které bezesporu mají, jsou "měkké" a jejich napětí poměrně rychle klesá... po čtyřech až pěti minutách dávají jen 3,3 V/článek a úměrně klesá i výkon motoru. Na tréninkové lety jsou použitelné, na soutěžní let cca 10 min nevydrží.